Page 31 - Programació de la Festa Major 2009
P. 31
Què són els GRAMC?
Els Grups de Recerca i Actuació sobre Minories Culturals i Treballadors Estrangers, els GRAMC, consti-
tueixen una associació per a la intervenció social i educativa que va néixer, a finals de la dècada dels anys
80, en constatar la creixent presència de minories culturals i refugiats econòmics, sense que la comunitat
receptora, a través de les administracions, generés els centres d’acollida i de formació indispensables. Ma-
lauradament, en general, avui els espais i serveis existents no cobreixen totes les necessitats.
A Cassà de la Selva es va crear l’assemblea del Gramc el curs 1989-1990. Un grup d’amics va aprofundir
en la situació en què es trobaven aquells nouvinguts a la nostra vila, i va constatar que era la mateixa que
a Santa Coloma de Farners (on s’havia creat la primera Assemblea Local del Gramc el curs 1988-1989):
situacions d’indocumentació; no tenien feina ni aixopluc; vivien en situació precària, lluny de casa seva i de
les seves famílies; desarrelats lingüísticament i culturalment; amb creences religioses diferents,...: en fi,
abandonats a l’atzar. Aquell curs vam contactar amb una quinzena de persones, totes africanes.
En aquells anys a Cassà la població immigrada representava un 0,2% del cens de la vila i pràcticament tota
era del nord i del centre d’Àfrica: del Marroc, de Gàmbia i de Senegal. L’any passat, amb el padró del 18-
VII-2008, es constatà que a Cassà hi vivien persones procedents de 49 països diferents; que aproximada-
ment les persones empadronades representaven un 15% de la població del nostre poble, i que aquest
percentatge es podria situar entre el 18% i el 19% de la població, si teníem en compte els no empadronats.
Aquest curs 2008-2009, amb data 2-IV-09, l’A. L de Cassà, a l’Aula d’Alfabetització, ha atès 404 persones
procedents d’uns 12 països, majoritàriament africanes, en els diferents cursos (set) d’alfabetització, apre-
nentatge dels idiomes català i castellà, preparació per a l’autoescola i iniciació a la informàtica.
Després de vint-i-un anys de treball encara urgeixen models d’intervenció adequats a la nostra realitat
referents a:
a) L’acollida i la formació dels treballadors estrangers i de les seves famílies.
b) L’educació d’actituds favorables a la solidaritat i la convivència intercultural i l’eradicació del xovi-
nisme i el racisme.
c) La formació específica i de reciclatge dels professionals i dels voluntaris que se n’ocupen.
d) I per part de les diferents administracions, compromís i actuació més ferma i decidida
de crear la infraestructura per atendre les necessitats de tots els ciutadans i de vetllar per la igualtat
de tracte i d’oportunitats per als nouvinguts.
Assemblea Local del Gramc
Cassà de la Selva
31