Page 52 - Programació del Festival Càntut a Cassà de la Selva
P. 52

ARTICLE

        Càntut a les escoles

        Cacem i cantem cançons locals!







        Nascudes  en  un  poble  o  territo-  vegades, i El tren Pinxo de Banyoles,
        ri  concret,  les  cançons  locals  són   amb fins a 7 versions.
        aquelles  composicions  creades  i
        cantades en un indret i que es refe-  Més enllà d’aquestes dues cançons
        reixen a llocs concrets o a històries i   rellevants,  cal  destacar  que  s’han
        anècdotes que hi han passat. Parlen   aplegat  diversos  goigs  (al  voltant
        de les places, de les festes i de les   d’un 3 % del total de cançons), que
        històries  viscudes  per  la  gent  d’un   ens porten a indrets molt concrets
        mateix  àmbit  geogràfic.  Cançons   de la geografia del nostre país, així
        que s’han transmès sense partitures   com algunes corrandes (entre un 3 i
        ni  enregistraments,  només  amb  la   un 4 %) i cançons relacionades amb
        força  de  la  memòria  i  la  imitació.   personatges històrics que han dei-
        Un patrimoni fràgil i alhora potent,   xat petja en localitats determinades
        que  ens  connecta  amb  l’essència   (6  %). També  les  cançons  patriòti-
        d’un lloc i amb les generacions que   ques, amb un parell d’exemples, hi
        ens han precedit.                  són representades.

        Sota el títol Càntut a prop, el projec-  Tot i que la majoria de cançons re-
        te Càntut a les escoles: cacem i cantem   collides (un 60 %) són en català, els
        cançons,  ha  continuat  investigant   resultats de la recerca tornen a plas-
        les  cançons  de  tradició  oral  en   mar la diversitat lingüística i cultu-
        l’àmbit  escolar  i  familiar  de  Cassà   ral de Cassà de la Selva i el seu en-
        de la Selva. Durant el curs 2024-25,   torn, amb un total de disset llengües
        l’alumnat de La Salle, l’Escola Puig   presents, entre les quals el castellà
        d’Arques i l’Escola Aldric han reco-  (amb un 23 % del total), l’àrab (6 %),
        llit en total 153 cançons locals, una   el romanès (3 %), l’ucraïnès, el qu-
        quantitat relativament alta si tenim   ítxua, l’anglès, el xines, el soninké,
        en compte que, per primer cop, la   l’hindi, el txec, el gallec, el panjabi,
        recerca  la  van  dur  a  terme  només   l’amazic, el rus i el francès.
        els alumnes de cinquè i no tots els
        de cicle superior com en les edici-  De la proximitat al bressol
        ons  anteriors.  Dos  títols  han  sigut   L’any  2021  la  comunitat  educativa
        els  clars  guanyadors:  Baixant  de  la   de Cassà i el Càntut van engegar el
        font del gat, recollida un total de 6   projecte Càntut a les escoles: cacem i
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57