Page 123 - Pla Local d'Educació de Cassà de la Selva
P. 123
Pla Local d’Educació (PLE) de Cassà de la Selva 2020-2024
Educació
Famílies
extraescolar
L’accés a activitats extraescolars es correlaciona de manera
L’acompanyament i la implicació familiar en l’educació és
fonamental en l’èxit educatiu dels fills. positiva amb un major èxit educatiu en sentit ampli i uns
millors hàbits de son i alimentació - a més de ser símptoma
La mescla d’uns mals hàbits de descans i alimentació amb generalment d’una major implicació familiar i d’una situació
la desatenció o falta de comunicació amb els pares son econòmica normalitzada que permet assistir a aquest tipus
clarament perjudicials per a la motivació, integració i d’activitats.
benestar escolar dels fills.
Tant l’alumnat com les famílies valoren molt positivament les
La implicació familiar es veu com una de les prioritats a activitats extraescolars que realitzen i li reconeixen molt
treballar, especialment entre els perfils amb més risc valor educatiu.
socioeducatiu. Es remarca la necessitat d’impulsar
recursos que recolzin i acompanyin a les famílies. A A Cassà hi ha un accés molt elevat a les extraescolars: un
algunes famílies, cal conscienciar-les de la importància de 86% de l’alumnat fa alguna activitat extraescolar. El 14% de
l’educació extraescolar. l’alumnat restant no està fent cap activitat extraescolar.
Entre l’alumnat que no accedeix a extraescolars hi ha una
Les famílies que tenen fills a l’ESO manifesten més sobrerepresentació clara d’alumnat d’origen estranger.
dificultats per motivar els seus fills en els estudis. En
aquesta etapa educativa les famílies també manifesten en L’activitat que més es realitza a Cassà és l’esport i amb
major mesura desconèixer el funcionament de l’institut i molta diferència. El futbol i el bàsquet son els esports
majors dificultats de comunicació amb el professorat. Els predominants. Segueixen els idiomes i a distància la
hàbits saludables també empitjoren a l’ESO. música, la dansa i els esplais i caus.
Els motius més mencionats per a no fer extraescolars son la
Entre les famílies estrangeres es detecta una major
precarietat econòmica, de la qual es deriva un menor accés dedicació als deures i l’estudi, el preu, haver d’ajudar en la
dels fills a activitats extraescolars i unes pitjors condicions cura de germans o a la família en general, i les dificultats
per a l’estudi dins de la llar. A més, aquestes famílies tenen logístiques de la família per portar-los a una activitat.
dificultats afegides per a fer el seguiment educatiu dels fills El 64% del professorat diu conèixer les activitats
per raons idiomàtiques o de comprensió de la cultura extraescolars que realitzen els seus alumnes. El 65%
escolar. expressa que té prou coneixement de les possibilitats
extraescolars de Cassà de la Selva. Aquest és un bon punt
En el cas de les famílies monoparentals, l’estadística
reflecteix una major incidència de factors de risc associats de partida per a poder fer recomanacions, orientació i ajudar
a la insuficiència econòmica i a dificultats de conciliació. a una major integració entre el dins i el fora escola. Tot i
així, un 34% diu saber-ne poc o gens sobre aquesta oferta.
Les famílies consideren especialment important reforçar la
relació entre família i escola. Per això proposen una major El professorat suggereix que l’ajuntament ha de facilitar les
obertura de les escoles, xerrades, activitats lúdiques, relacions entre el dins i el fora escola (fent difusió, trobades
reforçar la inclusió i tenir en compte les dificultats de etc.) i assegurar l’accessibilitat efectiva de les activitats
conciliació. extraescolars o de lleure.