Page 123 - Pla Local d'Educació de Cassà de la Selva
P. 123

Pla Local d’Educació (PLE) de Cassà  de la Selva 2020-2024

                                                                                                                   Educació
                                             Famílies
                                                                                                                   extraescolar




                                                                                          L’accés a activitats extraescolars es correlaciona de manera
                L’acompanyament i la implicació familiar en l’educació és
                fonamental en l’èxit educatiu dels fills.                                 positiva amb un major èxit educatiu en sentit ampli i uns
                                                                                          millors hàbits de son i alimentació - a més de ser símptoma
                La mescla d’uns mals hàbits de descans i alimentació amb                  generalment d’una major implicació familiar i d’una situació
                la desatenció o falta de comunicació amb els pares son                    econòmica normalitzada que permet assistir a aquest tipus
                clarament perjudicials per a la motivació, integració i                   d’activitats.
                benestar escolar dels fills.
                                                                                          Tant l’alumnat com les famílies valoren molt positivament les
                La implicació familiar es veu com una de les prioritats a                 activitats extraescolars que realitzen i li reconeixen molt
                treballar, especialment entre els perfils amb més risc                    valor educatiu.
                socioeducatiu. Es remarca la necessitat d’impulsar
                recursos que recolzin i acompanyin a les famílies. A                      A Cassà hi ha un accés molt elevat a les extraescolars: un
                algunes  famílies, cal conscienciar-les de la importància de              86% de l’alumnat fa alguna activitat extraescolar. El 14% de
                l’educació extraescolar.                                                  l’alumnat restant no està fent cap activitat extraescolar.
                                                                                          Entre l’alumnat que no accedeix a extraescolars hi ha una
                Les famílies que tenen fills a l’ESO manifesten més                       sobrerepresentació clara d’alumnat d’origen estranger.
                dificultats per motivar els seus fills en els estudis. En
                aquesta etapa educativa les famílies també manifesten en                  L’activitat que més es realitza a Cassà és l’esport i amb
                major mesura desconèixer el funcionament de l’institut i                  molta diferència. El futbol i el bàsquet son els esports
                majors dificultats de comunicació amb el professorat. Els                 predominants. Segueixen els idiomes i a distància la
                hàbits saludables també empitjoren a l’ESO.                               música, la dansa i els esplais i caus.
                                                                                          Els motius més mencionats per a no fer extraescolars son la
                Entre les famílies estrangeres es detecta una major
                precarietat econòmica, de la qual es deriva un menor accés                dedicació als deures i l’estudi, el preu, haver d’ajudar en la
                dels fills a activitats extraescolars i unes pitjors condicions           cura de germans o a la família en general, i les dificultats
                per a l’estudi dins de la llar. A més, aquestes famílies tenen            logístiques de la família per portar-los a una activitat.
                dificultats afegides per a fer el seguiment educatiu dels fills           El 64% del professorat diu conèixer les activitats
                per raons idiomàtiques o de comprensió de la cultura                      extraescolars que realitzen els seus alumnes. El 65%
                escolar.                                                                  expressa que té prou coneixement de les possibilitats
                                                                                          extraescolars de Cassà de la Selva. Aquest és un bon punt
                En el cas de les famílies monoparentals, l’estadística
                reflecteix una major incidència de factors de risc associats              de partida per a poder fer recomanacions, orientació i ajudar
                a la insuficiència econòmica i a dificultats de conciliació.              a una major integració entre el dins i el fora escola. Tot i
                                                                                          així, un 34% diu saber-ne poc o gens sobre aquesta oferta.
                Les famílies consideren especialment important reforçar la
                relació entre família i escola. Per això proposen una major               El professorat suggereix que l’ajuntament ha de facilitar les
                obertura de les escoles, xerrades, activitats lúdiques,                   relacions entre el dins i el fora escola (fent difusió, trobades
                reforçar la inclusió i tenir en compte les dificultats de                 etc.) i assegurar l’accessibilitat efectiva de les activitats
                conciliació.                                                              extraescolars o de lleure.
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128