Page 122 - Pla Local d'Educació de Cassà de la Selva
P. 122
Pla Local d’Educació (PLE) de Cassà de la Selva 2020-2024
Educació
Administració
local escolar
El mapa de recursos de l’administració local mostra Es preveu un decreixement de la població d’altres factors de risc educatiu: menor suport
un ampli teixit de recursos socioeducatius al municipi infantil i un augment (transitori) de l’alumnat de escolar de la família, no fer activitats
i transversalitat de l’educació dins del consistori, secundària obligatòria i post-obligatòria. extraescolars i sentir-se menys valorat pel
especialment pel que fa a la infància i adolescència. Cassà de la Selva té una taxa d’escolarització professorat i els companys de classe.
Es troba a faltar un Centre de Formació d’Adults, si 0-3 una mica inferior a la mitjana de Catalunya. L’Ajuntament recolza l’escolarització dels
bé per ara es compensa aquesta mancança amb un El perfil de famílies a l’escola bressol és alumnes: un 10% de l’alumnat rep ajut
esforç de coordinació i divulgació dels recursos predominantment autòcton, amb estudis econòmic. A més, la socialització de llibres
alternatius existents per als adults. superiors i laboralment ocupat. Les dades suposa un ajut universal a totes les famílies.
Els suggeriments de les famílies i els docents a apunten una important infrarepresentació de Un 21% de l’alumnat de Cassà suspèn dues o
l’Ajuntament per a millorar l’educació al municipi són famílies estrangeres i amb nivell socioeconòmic més assignatures. Hi ha una
sobre tot: baix. L’accés a la llar d’infants està interferit per sobrerrepresentació d’alumnat d’origen
barreres econòmiques i culturals.
• Aprofundir en la inclusió i l’accés equitatiu als estranger entre aquests casos i a la secundaria
recursos i oportunitats educatives: ajuts econòmics L’alumnat d’origen estranger tendeix a sobre la primària.
a l'escolarització, augment de places del CREC, augmentar. Representa al 16% i és Els docents indiquen que les 3 principals
ajuts per fer extraescolars i casals, sistemes de majoritàriament gambià, hondureny, romanès, barreres a l’èxit educatiu son:
tarificació social i reserva de places a alumnat marroquí i indi. L’alumnat estranger es • La manca de motivació, atenció i/o
amb dificultats especials. concentra als centres públics. concentració
• Suport als educadors i a l'alumnat amb necessitats Un 13,6% de l’alumnat de Cassà té • La manca d’acompanyament familiar
educatives especials: psicopedagoga, diagnosticada alguna NEE (necessitat
vetlladores... educativa especial). La distribució de l’alumnat • La manca de recursos humans: especialistes
amb NEE entre centres públics i privat és de suport i docents (per baixar les ràtios).
• Obertura i col·laboració entre recursos: patis proporcional. El 54% de l’alumnat amb NEE és
oberts, realització d’activitats entre escoles o amb Cal reforçar els projectes educatius de centre
entitats, major obertura de les escoles a les de tipus social (situació econòmica i social en tot allò que implica aprenentatge significatiu i
desfavorida). Un 3% de l’alumnat de Cassà és
famílies… actiu, expressió i gestió emocional, i connexió
atès per les comissions socials. Aquest alumnat amb recursos de l’entorn.
• Difusió eficaç de la informació sobre els recursos i concentra el major risc socioeducatiu.
establiment de canals de comunicació Els indicadors de condicions materials mostren El 47% del professorat es relaciona amb altres
bidireccional amb la ciutadania recursos del municipi. Les relacions són,
uns % baixos de privacions materials entre sobretot, amb Educació, Serveis Socials, la
Per a l’Ajuntament és una prioritat l’accés als l’alumnat: no sobrepassen el 5-6% en aspectes Biblioteca i el CREC.
recursos del fora escola que compensen desigualtats com disposar dels llibres i material escolar,
i milloren l’èxit educatiu i personal. poder anar a les excursions del centre, disposar Pel que fa a l’educació post-obligatòria, Cassà
D’altra banda l’Administració local en solitari i aïllada d’un espai tranquil a casa per estudiar, disposar de la Selva no compta ni amb opcions de cicles
formatius, fet que decanta a molts joves a fer
no pot arribar sola als objectius. Necessita la d’ordinador a l’ESO. Les privacions es batxillerat. Tampoc hi ha al municipi opcions de
col·laboració i treball en xarxa de la resta de recursos concentren en l’alumnat d’origen estranger. Les ‘segona oportunitat’ ni escola d’adults.
i serveis socioeducatius del municipi. privacions materials s’acompanyen sovint