Page 122 - Pla Local d'Educació de Cassà de la Selva
P. 122

Pla Local d’Educació (PLE) de Cassà  de la Selva 2020-2024
                                                                                                                       Educació
                                   Administració

                                   local                                                                               escolar





            El mapa de recursos de l’administració local mostra    Es preveu un decreixement de la població        d’altres factors de risc educatiu: menor suport
            un ampli teixit de recursos socioeducatius al municipi   infantil i un augment (transitori) de l’alumnat de   escolar de la família, no fer activitats
            i transversalitat de l’educació dins del consistori,   secundària obligatòria i post-obligatòria.      extraescolars i sentir-se menys valorat pel
            especialment pel que fa a la infància i adolescència.   Cassà de la Selva té una taxa d’escolarització   professorat  i els companys de classe.
            Es troba a faltar un Centre de Formació d’Adults, si   0-3 una mica inferior a la mitjana de Catalunya.   L’Ajuntament recolza l’escolarització dels
            bé per ara es compensa aquesta mancança amb un         El perfil de famílies a l’escola bressol és     alumnes: un 10% de l’alumnat rep ajut
            esforç de coordinació i divulgació dels recursos       predominantment autòcton, amb estudis           econòmic. A més, la socialització de llibres
            alternatius existents per als adults.                  superiors i laboralment ocupat. Les dades       suposa un ajut universal a totes les famílies.

            Els suggeriments de les famílies i els docents a       apunten una important infrarepresentació de     Un 21% de l’alumnat de Cassà suspèn dues o
            l’Ajuntament per a millorar l’educació al municipi són   famílies estrangeres i amb nivell socioeconòmic   més assignatures. Hi ha una
            sobre tot:                                             baix. L’accés a la llar d’infants està interferit per   sobrerrepresentació d’alumnat d’origen
                                                                   barreres econòmiques i culturals.
            • Aprofundir en la inclusió i l’accés equitatiu als                                                    estranger entre aquests casos i a la secundaria
              recursos i oportunitats educatives: ajuts econòmics   L’alumnat d’origen estranger tendeix a         sobre la primària.
              a l'escolarització, augment de places del CREC,      augmentar. Representa al 16% i és               Els docents indiquen que les 3 principals
              ajuts per fer extraescolars i casals, sistemes de    majoritàriament gambià, hondureny, romanès,     barreres a l’èxit educatiu son:
              tarificació social i reserva de places a alumnat     marroquí i indi. L’alumnat estranger es         • La manca de motivació, atenció i/o
              amb dificultats especials.                           concentra als centres públics.                     concentració
            • Suport als educadors i a l'alumnat amb necessitats   Un 13,6% de l’alumnat de Cassà té               • La manca d’acompanyament familiar
              educatives especials: psicopedagoga,                 diagnosticada alguna NEE (necessitat
              vetlladores...                                       educativa especial). La distribució de l’alumnat   • La manca de recursos humans: especialistes
                                                                   amb NEE entre centres públics i privat és          de suport i docents (per baixar les ràtios).
            • Obertura i col·laboració entre recursos: patis       proporcional. El 54% de l’alumnat amb NEE  és
              oberts, realització d’activitats entre escoles o amb                                                 Cal reforçar els projectes educatius de centre
              entitats, major obertura de les escoles a les        de tipus social (situació econòmica i social    en tot allò que implica aprenentatge significatiu i
                                                                   desfavorida). Un 3% de l’alumnat de Cassà és
              famílies…                                                                                            actiu, expressió i gestió emocional, i connexió
                                                                   atès per les comissions socials. Aquest alumnat   amb recursos de l’entorn.
            • Difusió eficaç de la informació sobre els recursos i   concentra el major risc socioeducatiu.
              establiment de canals de comunicació                 Els indicadors de condicions materials mostren   El 47% del professorat es relaciona amb altres
              bidireccional amb la ciutadania                                                                      recursos del municipi. Les relacions són,
                                                                   uns % baixos de privacions materials entre      sobretot, amb Educació, Serveis Socials, la
            Per a l’Ajuntament és una prioritat l’accés als        l’alumnat: no sobrepassen el 5-6% en aspectes   Biblioteca i el CREC.
            recursos del fora escola que compensen desigualtats    com disposar dels llibres i material escolar,
            i milloren l’èxit educatiu i personal.                 poder anar a les excursions del centre, disposar   Pel que fa a l’educació post-obligatòria, Cassà
            D’altra banda l’Administració local en solitari i aïllada   d’un espai tranquil a casa per estudiar, disposar   de la Selva no compta ni amb opcions de cicles
                                                                                                                   formatius, fet que decanta a molts joves a fer
            no pot arribar sola als objectius. Necessita la        d’ordinador a l’ESO. Les privacions es          batxillerat. Tampoc hi ha al municipi opcions de
            col·laboració i treball en xarxa de la resta de recursos   concentren en l’alumnat d’origen estranger. Les   ‘segona oportunitat’ ni escola d’adults.
            i serveis socioeducatius del municipi.                 privacions materials s’acompanyen sovint
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127