Page 73 - Pla Local d'Educació de Cassà de la Selva
P. 73

Pla Local d’Educació (PLE) de Cassà  de la Selva 2020-2024




                                                                 Hàbits de descans                          l’ESO, coincidint amb el canvi d’horaris i la
                                                                                                            major autonomia de l’alumnat.
                       A quina hora vas a dormir                 A Cassà de la Selva, un 15% de l’alumnat   Es constata d’aquesta manera la
                      normalment entre setmana?                  se’n va a dormir cap a les 12h o més tard.   importància dels hàbits d’alimentació i

                                         Cap a les               Un 74% d’aquests són alumnat d’ESO. Cal
                   Entre les              12 de la                                                          descans com a condicions de base per
                   10 i les 12            nit; 46;               tenir en compte que, a més, ells són els que   afavorir l’aprenentatge dels infants i el seu
                   de la nit;              10%                   s'aixequen més d’hora per entrar  a l’Institut.
                   210; 45%                                                                                 rendiment escolar.
                                            Després de les 12    La correlació entre dormir poc i tenir altres
                                            de la nit; 23; 5%
                                                                 factors de vulnerabilitat socioeducativa és   Garantir i supervisar aquests bons hàbits és
                                                                 elevada: Anar-se’n a dormir tard es vincula   una tasca primordial de les famílies que, si
                                   Abans de les 10 o cap a les
                                     10 de la nit; 189;40%       empíricament a una major probabilitat de no  falla, fa trontollar l’acció de la resta d’agents
                                                                 esmorzar abans de sortir de casa, menjar   educatius.
                                                                 sol al migdia, sentir-se cansat, suspendre
                                                                 vàries assignatures, estar a disgust a     Les dades d’hàbits de descans i alimentaris
                      Durant els últims dies t’has sentit...
                                                                 l’escola o institut, fer un ús major de tablets i  de Cassà de la Selva, relativament a altres
                                         Normal; 217;
                                            47%                  mòbils (consum de pantalles), sentir un    municipis, són certament més positives,
                                                                 menor acompanyament educatiu per part      indicant un grau de protecció de l'alumnat
                                                                 dels pares i sentir-se més desmotivat vers   en aquests àmbits. Tot i això, cal tenir en
                  Amb bastant                                    l’aprenentatge.                            compte dos aspectes:
                energia; 60; 13%
                                                                 Segons els resultats de l’enquesta no hi ha
                                            Una mica cansat/da;                                             • Els diferents hàbits de risc es concentren
                  Ple/na d'energia;             113; 24%         relació entre fer extraescolars, ni les hores
                     35; 8%   Molt cansat/da;                                                                  generalment en uns mateixos alumnes,
                                 36; 8%                          dedicades amb estar més cansat. Les           de manera que uns pocs alumnes
                                                                 vinculacions més fortes amb el cansament -    concentren un risc elevat.
                                                                 d’entre les preguntes contemplades per
                                                                                                            • El % relatiu i la comparativa no ens ha de
                                                                 l’enquesta- són el fet d’anar-se’n a dormir   fer oblidar que sota aquest % hi ha un
             Font: Enquesta a infants de primària i secundària de   tard i dedicar moltes hores a les pantalles,   nombre absolut de casos sobre els que
             Cassà. Curs 2018-2019. Mostra enquestada: 472
             alumnes                                             com mostra el gràfic de l’esquerra..          cal tenir mecanismes efectius d’atenció.

                                                                 Els mals, o pitjors, hàbits de descans estan
                                                                 altament relacionats amb la transició a


                                                                                                                                                      73
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78