Page 144 - Pla Local d'Educació de Cassà de la Selva
P. 144

Pla Local d’Educació (PLE) de Cassà  de la Selva 2020-2024

         24. Reforçar la funció orientadora dels tutors                                25. Fer convenis per facilitar l’accés a extraescolars


         Per què (justificació)                                                        Per què (justificació)
         La funció tutorial en les escoles i instituts té un paper destacat en el desplegament d’una   A Cassà no hi ha subvencions de concurrència competitiva. Totes les
         estratègia educativa 360: El coneixement directe de l'alumnat i les seves famílies permet   subvencions són nominatives. Això ha fet que la relació administració-entitats
         als tutors fer una funció cabdal de detecció i orientació educativa en un sentit ampli, que   no s’hagi aprofitat per a desenvolupar la co-responsabilitat social del teixit
         vagi més enllà dels objectius estrictament reglats.                           associatiu.
         Tot i així, la funció tutorial no sempre contempla una metodologia eficaç a l’hora de   La idea, doncs, és canviar progressivament aquesta situació de manera que la
         reforçar el vincle i la cooperació familiar ni aportar una orientació educativa més enllà
         dels resultats acadèmics. Amb el pas a l’ESO es perd en gran mesura la relació amb les   subvenció amb diners públics d’entitats que fan extraescolars reverteixi més en
         famílies, fent més greus aquests dèficits.                                    la consecució d’objectius d’interès comú, com son l’equitat i la inclusió
                                                                                       educativa, entre d’altres.
         Objectius de l’acció
         •  Èxit: facilitar itineraris educatius personalitzats, més acords a les motivacions i   Objectius de l’acció
            talents personals de cada infant.                                          •  Entorn: implicar a les entitats que fan activitats educatives extraescolars en
         •  Equitat: aconseguir una major igualtat d’oportunitats en l’accés a les oportunitats   els objectius d’Educació 360.
            educatives no reglades.
         •  Entorn: connectar en major mesura l’educació reglada i no reglada, a partir de traçar   •  Equitat: assolir un compromís de les entitats del municipi amb la igualtat
            itineraris educatius més personalitzats, que transiten entre una i l’altre.   d’oportunitats de tots els infants, contribuït a reduir les barreres econòmiques
         •  Inclusió: vinclar a tot l’alumnat a iniciatives educatives que tenen una vessant   i informatives que fan que actualment alguns infants no pugin accedir a
            comunitària i que faciliten la seva integració social.                       algunes activitats.

         Descripció de l’acció                                                         Descripció de l’acció
         Es proposa una doble línia de millora:                                        L’acció consisteix en crear sistemes de subvenció més transparents i sota uns
         •  Reforçar les tutories individuals: Abordar l’educació de forma més holística en les   criteris més estratègics, que contemplin l’objectiu de a fer de Cassà un poble
            tutories individuals amb l’alumnat i amb les famílies: abordar temes emocionals,   educador.
            l’educació no formal i en família que rep l’infant, conscienciar de la importància del
            procés educatiu com un tot interconnectat. Interessar-se per les motivacions de   Dins d’un marc de subvenció més transparent i estratègic, l’objectiu d’aquesta
            l’alumnat,  suggerir opcions i prescriure recursos des de les tutories quan es detecti   acció és que un dels criteris a requerir a les entitats que fan extraescolars i que
            una manca d’accés a aquest tipus de recursos (activitats, ajuts...).       reben subvenció pública sigui facilitar l’accés d’aquelles famílies més
         •  Vinculació del personal docent amb l’entorn: Facilitar al cos docent coneixement   vulnerables, que siguin derivades per Serveis Socials.
            sobre les oportunitats educatives al municipi. Per exemple, facilitant al cos docent la   Per portar endavant aquesta acció, cal el lideratge i convicció d’alcaldia per
            participació en accions – organitzades per l’Ajuntament - destinades a conèixer de   entomar un canvi de relació entre entitats i administració.
            primera mà les oportunitats d’educació no formal, els ajuts econòmics i comunitaris
            existents. Així mateix, l’Ajuntament haurà de crear materials recopilatoris dels
            recursos d’educació no formal existents al poble i que puguin ser d’utilitat per a la   Indicadors d’avaluació
            funció orientadora dels tutors.                                            •  Nombre anual de subvencions atorgades a entitats que fan extraescolars,
         Indicadors d’avaluació                                                          condicionades a complir un compromís educatiu que faciliti l’accés dels
         •  Nombre de centres educatius que desenvolupen i apliquen una metodologia      infants més vulnerables a aquestes activitats.
            d’orientació i tutoria conforme als objectius d’Educació 360.              •  Nombre d’infants en situació de risc socioeducatiu i derivats per Serveis
         •  Nombre d’accions organitzades dirigides als tutors per tal que coneguin de primera   Socials que han accedit a extraescolars en virtut del conveni de subvencions.
            mà els recursos educatius no formals de Cassà de la Selva.
                                                                                       Principal agent responsable: Alcaldia i Entitats
         Principal agent responsable: Centres Educatius
                                                                                       Durada: 2020-2024
         Durada: 2020-2024
                                                                                                                                                     144
   139   140   141   142   143   144   145   146   147