Page 144 - Pla Local d'Educació de Cassà de la Selva
P. 144
Pla Local d’Educació (PLE) de Cassà de la Selva 2020-2024
24. Reforçar la funció orientadora dels tutors 25. Fer convenis per facilitar l’accés a extraescolars
Per què (justificació) Per què (justificació)
La funció tutorial en les escoles i instituts té un paper destacat en el desplegament d’una A Cassà no hi ha subvencions de concurrència competitiva. Totes les
estratègia educativa 360: El coneixement directe de l'alumnat i les seves famílies permet subvencions són nominatives. Això ha fet que la relació administració-entitats
als tutors fer una funció cabdal de detecció i orientació educativa en un sentit ampli, que no s’hagi aprofitat per a desenvolupar la co-responsabilitat social del teixit
vagi més enllà dels objectius estrictament reglats. associatiu.
Tot i així, la funció tutorial no sempre contempla una metodologia eficaç a l’hora de La idea, doncs, és canviar progressivament aquesta situació de manera que la
reforçar el vincle i la cooperació familiar ni aportar una orientació educativa més enllà
dels resultats acadèmics. Amb el pas a l’ESO es perd en gran mesura la relació amb les subvenció amb diners públics d’entitats que fan extraescolars reverteixi més en
famílies, fent més greus aquests dèficits. la consecució d’objectius d’interès comú, com son l’equitat i la inclusió
educativa, entre d’altres.
Objectius de l’acció
• Èxit: facilitar itineraris educatius personalitzats, més acords a les motivacions i Objectius de l’acció
talents personals de cada infant. • Entorn: implicar a les entitats que fan activitats educatives extraescolars en
• Equitat: aconseguir una major igualtat d’oportunitats en l’accés a les oportunitats els objectius d’Educació 360.
educatives no reglades.
• Entorn: connectar en major mesura l’educació reglada i no reglada, a partir de traçar • Equitat: assolir un compromís de les entitats del municipi amb la igualtat
itineraris educatius més personalitzats, que transiten entre una i l’altre. d’oportunitats de tots els infants, contribuït a reduir les barreres econòmiques
• Inclusió: vinclar a tot l’alumnat a iniciatives educatives que tenen una vessant i informatives que fan que actualment alguns infants no pugin accedir a
comunitària i que faciliten la seva integració social. algunes activitats.
Descripció de l’acció Descripció de l’acció
Es proposa una doble línia de millora: L’acció consisteix en crear sistemes de subvenció més transparents i sota uns
• Reforçar les tutories individuals: Abordar l’educació de forma més holística en les criteris més estratègics, que contemplin l’objectiu de a fer de Cassà un poble
tutories individuals amb l’alumnat i amb les famílies: abordar temes emocionals, educador.
l’educació no formal i en família que rep l’infant, conscienciar de la importància del
procés educatiu com un tot interconnectat. Interessar-se per les motivacions de Dins d’un marc de subvenció més transparent i estratègic, l’objectiu d’aquesta
l’alumnat, suggerir opcions i prescriure recursos des de les tutories quan es detecti acció és que un dels criteris a requerir a les entitats que fan extraescolars i que
una manca d’accés a aquest tipus de recursos (activitats, ajuts...). reben subvenció pública sigui facilitar l’accés d’aquelles famílies més
• Vinculació del personal docent amb l’entorn: Facilitar al cos docent coneixement vulnerables, que siguin derivades per Serveis Socials.
sobre les oportunitats educatives al municipi. Per exemple, facilitant al cos docent la Per portar endavant aquesta acció, cal el lideratge i convicció d’alcaldia per
participació en accions – organitzades per l’Ajuntament - destinades a conèixer de entomar un canvi de relació entre entitats i administració.
primera mà les oportunitats d’educació no formal, els ajuts econòmics i comunitaris
existents. Així mateix, l’Ajuntament haurà de crear materials recopilatoris dels
recursos d’educació no formal existents al poble i que puguin ser d’utilitat per a la Indicadors d’avaluació
funció orientadora dels tutors. • Nombre anual de subvencions atorgades a entitats que fan extraescolars,
Indicadors d’avaluació condicionades a complir un compromís educatiu que faciliti l’accés dels
• Nombre de centres educatius que desenvolupen i apliquen una metodologia infants més vulnerables a aquestes activitats.
d’orientació i tutoria conforme als objectius d’Educació 360. • Nombre d’infants en situació de risc socioeducatiu i derivats per Serveis
• Nombre d’accions organitzades dirigides als tutors per tal que coneguin de primera Socials que han accedit a extraescolars en virtut del conveni de subvencions.
mà els recursos educatius no formals de Cassà de la Selva.
Principal agent responsable: Alcaldia i Entitats
Principal agent responsable: Centres Educatius
Durada: 2020-2024
Durada: 2020-2024
144